onsdag 2 mars 2011

Professor gissning

Idag har jag lärt mig att man inte behöver kalkyler. Vi trodde väl alla att vi skulle få se såna på politikermötet om Boda, men icke. "Tyvärr har vi inga såna, men vi kan göra gissningar". Hm. Undrar om våra kunder skulle godkänna det när vi ska presentera våra varor. Ja du, fru Svensson hur mycket den här värmepumpsinstallationen kan kosta vet jag inte men skulle gissa på sisådär 150tkr. När fru Svensson öppnar fakturan så blev det visst 200tkr. Bara å betala. Du vet missbedömningar gör vi alla.
Lika gärna som nån i projektledning bedömt oss installatörer att inte ha den kompetens som behövs för att utföra jobb så är vi nog många som bedömer denna ledning att inte ha kompetens att driva projekt i denna storleksordning. En felbedömning på i runda slängar 250% anser inte jag vara rimlig. Tyvärr har inte omröstningen på måndag någon större betydelse för projektets vara eller icke vara eftersom det bara gäller kommunalt borgensåtagande. Pest eller kolera, dyrt eller dyrare. Besluten är ju redan tagna och byggarna i full gång. Jag önskar innerligt att jag har fel men magkänslan känns inte bra.
Kollade Hemnet och sista veckan har tre nya hus i Boda blivit till salu. Billiga och förmodligen svårsålda. Varför väljer de att sälja nu? Tänk om de väntat ett år. För om den kalkylerade, förlåt gissade budgeten för 2012 ska gå jämnt upp krävs det 95 000 besökare. Nån av dess borde ju fastna för denna metropol och vilja stanna och vilja köpa hus. Priserna på husen borde då bli betydligt högre.
Men som nån i församlingen ikväll uttryckte det. "Det kanske är som när råttorna lämnar skeppet."
Imorgon bär det av till Kristianstad och solfångarkurs i dagarna två. Klockan ringer 4.30 så nu intas kojen.

Se glá ut // H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar